DELFTS BLAUW
In de Gouden eeuw kwam er serviesgoed en aardewerk vanuit China naar Nederland met blauwe tekeningen en versiersels erop. Dit vonden de rijke mensen in Nederland heel mooi. Het was erg duur, omdat alles met de hand werd gemaakt. Maar op een gegeven moment was de import van dit serviesgoed niet meer mogelijk. Kijk maar eens naar het volgende filmpje, hoe we daarom ons eigen "blauwe" servies hebben gemaakt; Delfts blauw.
delfts blauw filmpje
In de stad Delft staat nog steeds een fabriek waar ze dit servies met de hand maken. Het is in de hele wereld beroemd en ECHT delftsblauw servies is ook nog steeds heel erg duur. In de souvenierwinkels kan je "nep"delftsblauwe souveniertjes kopen, zoals kleine klompjes of een molentje. Dat wordt niet in Delft gemaakt, maar in China, dat is dan toch wel weer een gek idee!
Opdracht:
Maak van een wit bordje je eigen "Delftsblauwe" bordje. Je kunt permanent markers in verschillende diktes en kleuren blauw gebruiken, let wel op dat je niet op de tafel of je kleren tekent, want dit gaat er niet meer uit! Je kunt ipv permanent markers ook balpennen gebruiken, die krijg je wel nog uit je kleren. Bedenk van te voren goed wat je wilt tekenen, meestal hebben de Delftsblauwe bordjes ook een mooie rand ter versiering.
Zie voor voorbeelden op de home-pagina, onderaan...
Voor de kleuters:
Bekijk het filmpje "koningsdag" dat gaat over Delfts blauwe bordjes.
Filmpje koningsdag
Delftsblauw is ECHT iets Nederlands, we kunnen dit zelf ook maken op een bordje van papier. Bedenk een mooie voorstelling en maak die met alleeen blauwe kleuren (pennen of permanent markers) en teken die op je bordje! Deze bordjes zijn niet om van te eten, maar om op te hangen als kunst! (zie de home-pagina voor voorbeelden)
HEKSENSOEP...
In de Gouden Eeuw (en ook al eerder) kwamen heksen voor, althans, dat dachten de mensen. Bekijk het filmpje over heksen maar eens:
heksen interview
Meestal waren het vrouwen die afgezonderd leefden, vaak in de natuur. Maar er waren ook mannelijke heksen, alleen niet zo veel. In hun huisje, maakten ze drankjes als medicijn of om je er beter uit te laten zien (een soort make-up dus!). Eigenlijk hadden ze niets kwaads in de zin, maar zo werden ze wel bekeken door de rest van de mensen. Er werd zelfs gejaagd op heksen. Heksen spreken nog steeds tot de verbeelding, soms negatief, maar soms ook positief. Onderstaand filmpje is een liedje over heksen die een soepje maken, kijk maar even mee!
heksenfilmpje
Kende je dit liedje toevallig al? Eigenlijk hoor je ze een recept zingen, een recept voor heksensoep! Heksen maakten vooral "medicijnendrankjes" die goed waren voor de gezondheid, alleen in verhalen gaat het vaak over drankjes die niet goed voor je zijn.
Opdracht:
Maak een bladzijde voor een heksenreceptenboek. Bedenk een heksenmaaltijd of een drankje voor je gezondheid, of waar je beter van wordt, voor een bepaalde ziekte, of om er mooier uit te zien. Schrijf de ingredienten op een rijtje, omschrijf wat je moet doen (net als in een echt recept) en maak er een tekening bij.
Is je bladzijde klaar? Dan kan je het thuis eens proberen te koken!
(deze opdracht kan ook goed met de kleuters, bekijk dan alleen het 2e heksenfilmpje )
WILDE DIEREN
In de Gouden eeuw werd er veel gevaren, de VOC, een handelsbedrijf uit die tijd, kwam over de hele wereld. Zo ook in Zuid Afrika. Op Eén van die schepen was Robert Gordon, een onderzoeker die zich bezig hield met de natuur, aan boord. Hij was niet persé geinteresseerd in de handel die daar plaatsvond, maar meer in de natuur bij de stad waar ze aanmeerden. Bekijk het volgende filmpje maar eens
dieren Zuid Afrika
Zoals je hebt gehoord heeft hij veel van deze dieren getekend. Maar ook veel van deze dieren zijn uitgestorven, door de jacht op deze dieren.
Gelukkig hebben we zijn tekeningen nog!
Opdracht:
Kies 2 dieren die Gorden gezien heeft in Zuid Afrika. Voor een idee welke dieren dit allemaal waren, zie onderaan de home-pagina. Maak hiervan 1 dier en teken dit. In je tekening moet goed te zien zijn welke dieren je gekozen hebt. Geef je dier ook een naam.
Voor de kleuters:
Bekijk het filmpje hieronder:
afrika
Bespreek welke dieren er allemaal in Afrika zouden kunnen wonen? (op de home-pagina staan een aantal voorbeelden). Elke kleuter kiest 2 dieren uit Afrika en maakt daarvan met klei één beeldje (dus een combinatie). Een tekening kan natuurlijk ook. Kan je zien welke 2 dieren iedereen gekozen heeft? Hoe heet je dier nu?
EXTRA opdrachten
De opdrachten hieronder worden niet direct gebruikt bij deeltijd wit of in de verrijkingsgroep Dukenburg, maar kunnen als uitdagende opdrachten gebruikt worden bij de OGO lessen (het schoolbrede onderwerp op Het Talent) in de units, of als je meer wilt weten over
DE GOUDEN EEUW
KOELKAST?
Als je in de Gouden Eeuw je eten wilde bewaren, kon je het niet zomaar in de koelkast leggen. Die bestond nog niet, je had namelijk nog geen elektriciteit. Hoe deden ze dat dan?
bekijk het volgende filmpje
filmpje
Dat was wel heel veel werk, eerst conserveren en dan meenemen op reis, ook smaakte alles dan zuur of zout, niet echt lekker dus....
Opdracht:
Bedenk en ontwerp een "koelkast" voor in de Gouden Eeuw. Hoe kun je eten toch bewaren zonder de elektricitei die je nodig hebt voor een koelkast zoals wij die kennen? Hoe zou je een soort van koelkast ook kunnen maken? Wat heb je daar voor nodig? Maak een ontwerp en schrijf erbij hoe het werkt!
REMBRANDT
Bekijk de clip "wie was rembrandt"
clip
Rembrandt was een schilder uit de gouden eeuw. Hij schilderde hele realistische schilderijen, net of het "echt" was! Ook schilderde hij graag mensen in hun dagelijks leven, en niet altijd portretten. Hij gaf er graag zijn eigen draai aan. Zelfs in het schilderij van "de nachtwacht" zit iets verstopt, kijk maar eens op het plaatje hierboven, kan je het kleine meisje vinden? Die hoorde echt niet bij de belangrijke mannen in de rest van het schilderij! Rembrandt was beroemd toen en nu nog steeds.
Opdracht:
Rembrandt begon zijn carriere met het maken van veel zelfportretten (selfies). Maak een zelfportret in de stijl van rembrandt. Je mag het schilderen of tekenen. Gebruik een spiegeltje (even aan de mentor vragen)
SIMON STEVIN
Simon Stevin was een alleskunner. Hij was wetenschapper, maar wist ook veel over muziek en scheepvaart. Wat kon hij eigenlijk niet? Bekijk het onderstaande filmpje maar eens.
film simon
Opdracht:
Simon Stevin was echt (bijna) overal goed in. Maar wat is jouw talent? Ben je goed in 1 of misschien wel meerdere dingen? Of zou je ergens heel goed in willen zijn? Maak reclame voor dat waar jij goed in bent, of in zou willen zijn, zodat andere kinderen dat ook graag zouden willen doen of kunnen!
Teken een reclameposter over jouw talent, of dat wat jij heel graag zou willen doen of kunnen, zorg ervoor dat andere kinderen dat ook heel graag zouden willen doen of kunnen en ermee aan de slag gaan! Bedenk goed welke tekst je gaat gebruiken zodat het anderen inspireert. Maak een tekening erbij zodat het aanspreekt en iedereen graag jouw reclame poster wil bekijken!
WISKUNDE
Wiskunde sterren zelf maken!
Wil je leuk knutselen? Kijk een sop de home-pagina, daar staat helemaal onderaan hoe je wiskunde sterren kunt maken met karton en wol/draad! Super mooi en erg leuk om te doen!
TIP!
In Engeland is een website met wiskundige opdrachten, je kunt zelfs inschrijven (gratis) voor een wekelijkse bijeenkomst om samen opdrachten op te lossen. Het is wel in het Engels, maar erg leuk!
parallel wiskunde website
Bij stichting vierkant voor wiskunde kan je ook leuke opdrachten maken, wat denk je van deze magische zeshoek? Durf jij het aan?
magische zeshoek
Via deze link kom je bij een website die is gemaakt door onze wiskunde-juf Mignon. Je kunt in het menu een opdracht kiezen. Heel veel plezier met het uitvoeren ervan, als je iets niet weet, laat je je ouders of broer en zus maar lekker mee denken!
parallellogramvoorwiskunde.nl
Of kijk op de website van Kangoeroewedstrijd, daar staan oude versies van de wedstrijd op die je kunt maken, kies er eentje die bij jouw niveau past en ga lekker aan de slag! Je moet ze wel even zelf printen (vanuit een PDF bestandje)
website kangoeroe
"HOOFD EN HART"
Hierbij allerlei opdrachten om niet alleen in je hoofd bezig te zijn, maar ook eens lekker te ontspannen en dichter bij je gevoel te komen. Je kunt een opdracht kiezen die je leuk lijkt, waar je zin in hebt of die bij je past.
opdracht 1
Lekker tot rust komen met Yoga!
tovenaars yoga
opdracht 2
rustgevende muziek om bij uit te rusten, te tekenen of een kleurplaat te kleuren. Kleurplaten kan je hier vinden
kleurplaten
ontspanningsmuziek
opdracht 3
ademhalings oefening.
ademhaling
KEUZE opdrachten om thuis te maken of op school, overleg met je ouders of je leerkracht wat wel en niet kan/mag.
Hieronder links naar leuke vervolg video's of puzzels, werkbladen, kleurplaten, recepten en verhalen...
Zoekplaatje (zie plaatje hierboven)
Zoek de kat tussen de vleermuizen....!
Nog meer willen weten over de Gouden eeuw? Op deze pagina kan je meer filmpjes over de Gouden eeuw bekijken.
dagelijks leven
Coderen, je eigen game maken? Ga aan de slag met dit youtube kanaal, daar leer je coderen en daarmee eigen games maken!
coderen 1
coderen 2
Origami!!!!!
uil (moeilijker)
uil (makkelijker)
boot (moeilijker)
boot (makkelijker)
muis (moeilijker)
muis (makkelijker)
luisterboek de heksen van Roald Dahl
heksen
Tip zoekplaatje: de kat heeft snorharen, de vleermuizen niet!...
VOOR OUDERS EN LEERKRACHTEN:
podcasts
Over allerhande onderwerpen rondom het thema hoogbegaafdheid van bijvoorbeeld:
https://neurodiversitypodcast.com/ (Engels)
https://janjaaphubeek.nl/hoogbegaafd/ (Nederlands)
https://www.ieku.nl/category/podcast/ (Nederlands
Workshop voor leerkrachten: het werken met complexe open rekenproblemen in de klas (math cirkel). Hoe maak je ze, hoe begeleidt je ze en waaraan moeten ze voldoen?
workshop math cirkel
BOEKENTIPS
Als je kind (g)een einstein is
Hoogbegaafd? nou en!
Hoe dan?
Meer dan intelligent
Ben jij een cheetah?
TIP:
Elke zondagmiddag spelmiddag van Dungeons and dragons in Nijmegen!
Klik op de link voor meer informatie
info Dungeons and dragons
Math cirkel in Arnhem, ingewikkelde rekenproblemen oplossen met elkaar (onder begeleiding) voor kinderen van 7 jaar ( of jonger die over het tiental kunnen rekenen) en ouder. Dit is maandelijks, maar ook los te doen.
math cirkel